3. Festiwal Muzyki Filmowej W dniach 20 do 22 maja odbył się w Krakowie 3. Festiwal Muzyki Filmowej. Zainteresowanie wydarzeniami towarzyszącymi temu niezwykłmu festiwalowi jak i koncertom w Hali Ocynowni Elektrolitycznej Arcelor Mittal Poland w Hucie im. T. Sendzimira było ogromne.
Organizatorzy mieli wielki problem z pogodą, z wielką wodą. Kraków był zalany przez ulewne deszcze, Błonia zamieniły się w błotnisty, bagienny teren. Nie sposób było zorganizować zaplanowanych tam trzech wielkich uczt muzycznych. Stąd decyzja, by przenieść je do Huty, do Hali Ocynowni Eletrolitycznej. Mimo, że kawał drogi od centrum, mimo pewnych trudności logistycznych i ograniczeń, publiczność dopisała i każdego dnia szczelnie wypełniła Halę, by posłuchać i obejrzeć spektakle muzyczne przygotowane przez Tan Duna i Leszka Możdżera, Shigeru Umebayashi oraz Howarda Shora.
Wieczorne koncerty to tylko jeden z elementów tej imprezy organizaowanej już po raz trzeci przez RMF Classic i Krakowskie Biuro Festiwalowe. Niezwykła atmosfera festiwalowa zapanowała już we czwartek na konferencji prasowej. Dziennikarze poznali techniczne szczegóły każdego dnia festiwalu. Od Dyrektor Programowej RMF Classic Magdaleny Wojewody dowiedzieliśmy jak będzie festiwal promowany na antenie stacji. Słowo od siebie dodali Tan Dun, Leszek Możdżer oraz Shigeru Umebayashi. Następnie to oni dokonali oficjalnego otwarcia 3. Festiwalu Muzyki Filmowej przekrajając uroczyście specjalnie przygotowany na tą okazję tort.
Nie lada gradką dla miłośników muzyki filmowej była możliwość bliższego kontaktu z kompozytorami. Pierwotnie miały odbywać się one na Rynku Głównym w Krakowie, ale prognozy zapowiadały złą pogodę. Stąd organizatorzy postanowili przenieść je do m.in. do restauracji Virtuozo, czy też do Bunkier Cafe. Spotkania te, to wspaniały pomysł. Dały słuchaczom, fanom kompozytorów Tana Duna, Shigeru Umebayashiego, czy Howarda Shora możliwość bliższego poznania, porozmawiania o muzyce, czy ich pasjach, zadania swojego pytania. Część z nich miała charakter otwarty, a część przeznaczona była tylko wąskiego grona osób, które wcześniej wygrały konkurs. Była to okazja do bardzo osobistego, wręcz intymnego spotkania. Zajrzał tam również reporter FAN FM. Zapraszamy do obejrzenia zdjęć.
Festiwal to także specjalne akademie. W tym roku odbyły się 4. Każda z nich poświęcona innemu panelowi tematycznemu: Muzyka filmowa w internecie, Promowanie muzyki filmowej, w niej wziął udział m.in. Wojciech Musiał z RMF Classic oraz Robert Kalinowski z Alvernia Studios.
Kolejnymi tematami Akademii Festiwalowej były: Praca nad soundtrackiem oraz Shigeru Umebayashi – warsztat kompozytora.
Projekcje filmów, do których muzykę tworzyli zaproszeni na festiwal specjalni goście, to kolejny element festiwalowych dni. W Kinie Pod Baranami od czwartu do soboty, każdego dnia obejrzeć można było po trzy filmy. Pierwszy dzień poświęcony był Tan Dunowi, zobaczyliśmy więc: "Hero", "Przyczajony tygrys, ukryty smok" oraz "Banquet: 100 dni cesarza". Piątek to dzień Shigeru Umebayashi. Wyswietlono więc: "Dom latających sztyletów", "2046" oraz "Spragnieni miłości". Sobota należała do Howarda Shora, Kino pod Baranami na krakowskim Rynku zaprosiło widzów na filmy: "Gangi Nowego Yorku", "Infiltracja" i "Filadelfia".
W tym roku organizatorzy przygotowali po raz pierwszy muzyczną ucztę również dla najmłodszych. W krakowskim Kinie Kijów mogliśmy posłuchać muzyki do prezentowanych na ekranie fragmentów największych dzieł Walta Disney`a. Podczas uwertury nastąpił przegląd twórczości, a w głównej części usłyszeliśmy muzykę do bajek:
Śpiąca Królewna
Piękna i Bestia
Pocahontas
Alladyn
Herkules
Księżniczka i żaba w wykonaniu Akademickiego Chóru Politechniki Śląskiej w Gliwicach, Orkiestry Akademii Beethovenowskiej, dyrygował Michał Dworzyński. Zaśpiewali: Karolina Trębacz, Łukasz Dziedzic i Kuba Molęda. Całość poprowadziła, mająca świetny kontakt z małą publicznością, Magdalena Miśka-Jackowska.
Najważniejszym elementem Festiwalu były jednak wieczorne koncerty. Chyba na wszystkich artystach jak i słuchaczach, widzach zrobiła wrażenie atmosfera i akustyka Hali Ocynowni. W czasie tych koncertów mogliśmy na wielkim ekranie oglądać fragmenty filmów, czy teledysków, jak również w zbliżeniu to, co dzieje się na scenie. W wielkim finale, w sobotni wieczór mieliśmy okazję obejrzeć w wersji HD film: "Władca Pierścieni. Powrót Króla". Na scenie blisko 300 muzyków, za pulpitem znakomity dyrygent Ludwig Wicki, a przy stole mikserskim - gośc specjalny Festiwalu, kompozytor muzyki do ekranizacji trylogii J.R.R. Tolkiena, Howard Shore. Koncerty poprowadzili Magdalena Miśka-Jackowska oraz Bartłomiej Kasprzykowski. Ktoś kiedyś powiedział, że muzyki się słucha, a film ogląda, a nie pisze o niej. To ja zapraszam na do posłuchania i obejrzenia foto-filmowej relacji z koncertu Tan Duna i Leszka Możdżera, który odbył się pierwszego dnia festiwalu.
wideo: Krzysztof Leszczyński - FAN FM Lublin montaż: Dawid Siwek - FAN FM Pomorze Twórcom i wykonawcom dziękujemy za tak wspaniałe artystyczne doznania, organizatorom i pomysłodawcom festiwalu za stworzenie wielkiego wydarzenia, które wpisuję się w krakowski pejzaż muzyczny. Więcej relacji fotograficzno-filmowo-słownych Festiwalu na www.fmf.fm Dodatkowo dźwiękowe relacje przygotowane przez dziennikarzy kulturalnej stacji na stronach RMF Classic: http://www.rmfclassic.pl/radio/programy,posluchaj-relacji-z-3-fmf,35.html
FMF na Rynku Głównym w Krakowie.
fot. Krzysztof Leszczyński - FAN FM Lublin
|