W nocy polskiego czasu z 22 na 23 lutego w Dolby Theatre w Los Angeles odbyła się 87. Ceremonia rozdania nagród filmowych Amerykańskiej Akademii Filmowej – Oscarów. W związku z pięcioma polskimi nominacjami w RMF Classic pojawił się nocny program specjalny z relacjami z oscarowej gali.
Oscarowa rozgrzewka ruszyła chwilę po 20 na antenie RMF FM. Tam Ewelina Pacyna poprowadziła specjalne wydanie programu „Dobrze zagrane”, poświęcone w rozdaniu nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej. Do północy w playliście gościły najlepsze piosenki nominowane bądź nagrodzone Oscarami na przestrzeni ostatnich lat. Przez cały wieczór prowadząca przybliżała słuchaczom szczegóły ceremonii oraz oceniała szanse polskich nominacji na zdobycie statuetki. Pomagał jej w tym amerykański korespondent RMF FM Paweł Żuchowski, który był na miejscu wielkiej filmowej gali – w Hollywood. W specjalnych łączeniach prezentował przygotowania do imprezy oraz zdradzał, jak wieczór spędzą gwiazdy światowego filmu. Oprócz dźwięków w programie „Dobrze zagrane”, gorące relacje Pawła Żuchowskiego mogliśmy usłyszeć w każdych Faktach RMF FM w nocy z 22 na 23 lutego. Posłuchaj kilku wejść z programu:
Na www.rmf.fm znajduje się specjalny raport z tekstami, dźwiękami, zdjęciami oraz filmami autorstwa korespondenta RMF FM w USA. Między 2:00 a 5:00, w Faktach RMF FM wydarzenia z Dolby Theatre prezentowała Agnieszka Friedrich. Około 3:10, kiedy "Ida" otrzymała Oscara, RMF FM przerwało program i jako breaking news przekazało tę radosną nowinę.
Warto dodać, że Lidia Krawczuk oraz Paweł Żuchowski już kilka dni przed Oscarami pojawili się w Los Angeles, skąd informowali o przygotowaniach do oscarowej gali.
Program w RMF Classic od 2:00 do 6:10 na żywo z Warszawskiej Szkoły Filmowej poprowadzili Magda Miśka-Jackowska oraz znakomity krytyk filmowy i teatralny- Łukasz Maciejewski.
W zespole współtworzącym nocny, oscarowy program znaleźli się również: Michał Woźniak - realizator dźwięku w studiu RMF Classic w Krakowie, na Kopcu Kościuszki, Kamil Młodawski - realizator wozu satelitarnego, który zaparkował przed Warszawską Szkołą Filmową, z którego nadawany był program oraz Alicja Lisowska. Relacje z Dolby Theatre w Los Angeles przekazywała Lidia Krawczuk. Gościem programu był m.in. Maciej Ślesicki, producent nominowanego do Oscara filmu krótkometrażowego "Nasza klątwa"
Dużo emocji było wśród studentów i wykładowców zgromadzonych na wspóplnym oglądaniu gali oscarowej przy ogłaszaniu wyników w "polskiej" kategorii, gdzie za najlepszy film nieanglojęzyczny nagordę otrzymała "Ida". Oscara z rąk Nicole Kidman odebrał reżyser Paweł Pawlikowski. Euforii nie było końca.
Posłuchaj jak było na antenie RMF Classic
źródło: Twitter - The Academy
Dla RMF Classic, stacji grającej na codzień "Najpiękniejszą muzykę filmową", ważne były kategorie związane z muzyką. Za najlepszą piosenkę Amerykańska Akademia Filmowa uznała utwór "Glory" pochodzący z filmu "Selma". Realizator programu na decyzję zareagował natychmiast i na prośbę prowadzących zagrał wyróżnioną Oscarem piosenkę. Zapytaliśmy Michała Woźniaka o tym jak wyglądała relaizacja programu od strony "stołu mikserskiego". "Praca przy realizacji gali z mojej strony nie różniła się właściwie wcale od codziennych programów czy newsów, a to dzięki nowym stołom emisyjnym, które pozwalają na taką konfigurację, że bez względu na rodzaj źródła dźwięku (wóz satelitarny, inna reżyserka w dowolnym studiu w Polsce) różnica sprowadza się do otwarcia innego kanału na stole. Obsługa z mojej strony była dokładnie taka sama. Oczywiście musiałem mieć pod ręką dźwięki do oprawy (podkłady, szpilki etc.), nominowane fragmenty muzyki filmowej i piosenek. No i być przez te kilka godzin w pełnej gotowości, żeby móc szybko zareagować na kolejne werdykty Akademii. Ponadto z Magdą Miśką-Jackowską ustalaliśmy wstawiane na bieżąco utwory, które miały zabrzmieć bezpośrednio po każdym z wejść antenowych."
Posłuchaj ogłoszenia werdyktu i komentarza prowadzących oscarową noc oraz framgnetu nagrodzonej Oscarem piosenki "Glory"
Posłuchaj i zobacz oscarową piosenkę
Za najlepszą muzykę uznano tą pochodzącą z filmu "The Grand Budapest Hotel" skomponowaną przez Alexandra Desplata, faworyta prowadzącej Magdy Miśki-Jackowskiej.
"Jeśli chodzi o Grand Budapest Hotel, to myślę, że główną zaletą tej muzyki jest jej świeżość i detaliczna doskonałość. Jeśli chodzi o pierwszą cechę, to oczywiście ma ona bezpośredni związek z samym filmem, którego poetyka pozwoliła na napisanie do niego takiej a nie innej muzyki. Rzecz dzieje się w hotelu na Węgrzech, ale są to Węgry wyimaginowane, bajkowe i mocno przejaskrawione. Desplat używa więc instrumentów i stylistyki ludowej właściwej tym obszarom - cymbały, mandoliny, męskie chóry czy groźne organy. Są też utwory oryginalne - ludowe, ale i barokowe, wplecione w ścieżkę dźwiękową w sposób mistrzowski. Do tego instrumentarium dokładana jest misternie orkiestra symfoniczna, która w pełnej krasie występuje rzadko i potęguje brzmienie w istotnych momentach. I przy wszystkich tych zabiegach muzyka ani na chwilę nie traci lekkości, a miejscami jest upraszczana wręcz do granic przyzwoitości, co może na płycie wydawać się nieco pretensjonalne, ale jest to strategia przemyślana i w filmie działająca bezbłędnie - wzmaga po prostu komiczny i umowny charakter obrazu. Generalnie jest to absolutnie wyjątkowa ścieżka i od początku mocno jej kibicowałem, jeśli chodzi o Oskary." - powiedział FAN FM Michał Woźniak, realizator dźwięku w RMF Classic, a także kompozytor muzyki do filmu "Pani z przedszkola".
Posłuchaj radości prowadzącej na informację, że kompozytor Alexandre Desplat otrzymał Oscara
Kulminacyjnym momentem było ogłoszenie werdyktu Amerykańskiej Akademii Filmowej w kategorii "najlepszy film", gdzie z dziewięciu nominowanych statuetkę zdobył film "Britman", który opowiada o zapomnianym aktorze, niegdyś grał on postać kultowego superbohatera, a obecnie walczy ze swoim ego, próbując odzyskać sławę i rodzinę.
Posłuchaj jak Magda Miśka-Jackowska i Łukasz Maciejewski komentują werdykt Amerykańskiej Akademii Filmowej oraz podsumowają tegoroczą galę oscarową
A oto lista wszystkich tegorocznych zdobywców Oscarów:
FILM - "Birdman"
REŻYSER - Alejandro González Inárritu - "Birdman"
AKTOR - Eddie Redmayne - "Teoria wszystkiego"
AKTORKA - Julianne Moore - "Still Alice"
AKTOR DRUGOPLANOWY - J.K. Simmons - "Whiplash"
AKTORKA DRUGOPLANOWA - Patricia Arquette - "Boyhood"
SCENARIUSZ ORYGINALNY - Alejandro González Inárritu, Nicolás Giacobone, Alexander Dinelaris, Armando Bo - "Birdman"
SCENARIUSZ ADAPTOWANY - Graham Moore - "Gra tajemnic"
FILM NIEANGLOJĘZYCZNY - "Ida"
ANIMACJA - "Wielka szóstka"
DOKUMENT - "Citizenfour"
MUZYKA - Alexandre Desplat - "Grand Budapest Hotel"
PIOSENKA - "Glory" - "Selma"
ZDJĘCIA - Emmanuel Lubezki - "Grand Budapest Hotel"
EFEKTY SPECJALNE - "Interstellar"
MONTAŻ - Tom Cross - "Whiplash"
MONTAŻ DŹWIĘKU- Alan Robert Murray i Bub Asman - "Snajper"
DŹWIĘK - Craig Mann, Ben Wilkins, Thomas Curley - "Whiplash"
SCENOGRAFIA - Adam Stockhausen i Anna Pinnock - "Grand Budapest Hotel"
KOSTIUMY - Frances Hannon i Mark Coulier - "Grand Budapest Hotel"
CHARAKTERYZACJA - Milena Canonero - "Grand Budapest Hotel"