8. Festiwal Muzyki Filmowej - podsumowanie - FAN FM w centrum wydarzeń Grupy RMF FAN FM
 
 
   



8. Festiwal Muzyki Filmowej - podsumowanie
1. 27 maja - koncert "Video Game Live"
To był prawdziwy, multimedialny spektakl, wielkie święto muzyki, energii i imponującej gry świateł.

Wieczór wypełniło dwadzieścia tematów muzycznych, tych najpopularniejszych w ponad czterdziestoletniej historii video game (jak Tetris z 1984 czy Super Mario Brothers z 1985) i tych całkiem nowych (m.in. Dragon Age: Inquisition z 2014 i tegoroczna Heroes of the Storm).
Ze sceny płynęła muzyka pełna wigoru, radości i ognia, niekiedy demoniczna i ostra (Cinematic Suite z Diablo II), innym razem z nutą zmysłowej liryki (Streets of Whiterun z The Elder Scrolls V: Skyrim), jeszcze innym dryfująca w stronę ciężkiego rocka (fragmenty World of Warcraft).
Całości dopełniła pełna rozmachu wizualizacja: animacje, fragmenty gier, kolorowa zabawa stroboskopowym światłem. Płynęło także słowo z ekranu, w postaci nagranych wypowiedzi kompozytorów muzyki do gier (Martin O’Donnel, Ari Pulkkinen, Greg Edmonson, Peter McConnell, Norihiko Hibino), ze sceny za pośrednictwem Michaela Glucka, wchodzącego w żywą interakcję z publicznością. A wśród słuchaczy wypełniających salę Kijów.Centrum po brzegi Trevor Morris: gość Festiwalu, kanadyjski kompozytor muzyki filmowej, autor ścieżki dźwiękowej do Dragon Age: Inquisition.

2. 28 maja - koncert "Gala Muzyki Polskiej: Scoring4Wajda"
Koncert w Centrum Kongresowym ICE Kraków był pierwszą odsłoną cyklu Scoring4Directors, zaplanowanego na tę i kolejne edycje Festiwalu.

Jeszcze przed wieczorną galą można było uczestniczyć w czterech otwartych spotkaniach zorganizowanych w kulturalno-biznesowej wizytówce miasta ICE Kraków.
W samo południe o tajnikach warsztatu kompozytora video games rozmawiali Trevor Morris (Dragon Age: Inquisition), Michael Gluck (założyciel VG Market, firmy zajmującej się badaniem rynku gier video), Marcin Przybyłowicz (Wiedźmin III) i Daniel Licht (Dishonored).
Po południu amatorzy muzyki do gier spotkali się z członkami zespołu Critical Hit, a miłośnicy polskich ścieżek dźwiękowych z Bartoszem Chajdeckim (Bogowie), Łukaszem Targoszem (Wataha), Maciejem Zielińskim (Kryminalni) i Janem Sanejko, ubiegłorocznym laureatem głównej nagrody festiwalowej Young Talent Award.
Tuż przed wieczornym koncertem festiwalowicze uczestniczyli w spotkaniu dotykającym fenomenu €žkrwawych soundtracków i niekonwencjonalnych brzmień. Gośćmi panelu byli Atli Örvarsson (Hansel i Gretel: Łowcy czarownic) i Daniel Licht (Dexter).

Ukoronowaniem dnia była Gala Muzyki Polskiej: Scoring4Wajda, w całości poświęcona muzyce do filmów i spektakli teatralnych Andrzeja Wajdy.
Gala rozpoczęła się fanfarą napisaną przez Wojciecha Kilara z okazji otrzymania przez Wajdę Oscara za całokształt twórczości, dalej - słynnym Polonezem jego autorstwa, skomponowanym na potrzeby filmuPan Tadeusz jeszcze przed rozpoczęciem zdjęć. Muzyce towarzyszyły fragmenty filmów wyświetlane na ekranie; była m.in. Zemsta, Ziemia obiecana i Smuga Cienia, wspólna suita z Niewinnych czarodziejów i Przekładańca, wybrane sceny z Pokolenia, Tataraku, Katynia, Człowieka z żelaza i Polowania na muchy. Na estradzie – Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod batutą Alexandra Liebreicha, Paweł Kaczmarczyk Audiofeeling Trio, Chór Filharmonii Krakowskiej i soliści, m.in. Joanna Słowińska (wokaliza w suicie zCzłowieka z marmuru) i Marek Bałata (partia solowa w spektaklu Klątwa). Wśród publiczności znakomici goście - Elżbieta i Krzysztof Pendereccy, Zygmunt Konieczny, Julie Taymor i Elliot Goldenthal: laureat Oscara, uhonorowany wczoraj Nagrodą im. Wojciecha Kilara.

W jego dorobku znajdują się dzieła muzyki filmowej, symfonicznej, kameralnej, operowej, baletowej i teatralnej, jest z jednym z najbardziej wszechstronnych kompozytorów muzyki współczesnej, laureatem Oscara, Złotego Globu i World Soundtrack Award.
Twórczość Elliota Goldenthala w zakresie muzyki filmowej to przede wszystkim ścieżki dźwiękowe do filmów Julie Taymor Tytus Andronikus (1999), Frida (2002), Across The Universe (2007), Burza (2010) i ostatnio Sen nocy letniej (2015) oraz do filmów Neila Jordana Wywiad z wampirem (1994) i Michael Collins (1996), za które otrzymał nominacje do Oscara. W jego dorobku jest też muzyka do takich filmów Obcy 3 (1992), Batman Forever (1995), Gorączka (1995), Czas zabijania (1996), Chłopak rzeźnika (1997), Batman i Robin (1997), Final Fantasy: Wojna dusz (2001) i Wrogowie publiczni (2009).

Nagroda polega na wspólnym ufundowaniu sesji nagraniowej z udziałem dowolnej orkiestry ze śląska lub Krakowa. To druga ważna nagroda przyznawana na FMF. Od 3 lat festiwal wyróżnia statuetką FMF Young Talent Award młodych kompozytorów przystępujących do międzynarodowego konkursu na skomponowanie muzyki do fragmentów filmów, animacji czy gier video.
W Kapitule Honorowej Nagrody zasiadają wybitni polscy twórcy muzyki i filmu: prof. Krzysztof Penderecki, Andrzej Wajda, Roman Polański i Krzysztof Zanussi.

3. 29 maja - koncert "Szekspir symfonicznie"

Festiwalowy dzień rozpoczął się tradycyjnie od serii dyskusji i spotkań z twórcami i autorytetami w filmowej branży.
Dotknęliśmy niemal wszystkich problemów występujących w przemyśle kinowym – była mowa o tym, co należy zrobić, aby tradycyjny skład orkiestry generował nowoczesne i elektroniczne brzmienia, ale także o tym, jak skutecznie wypromować siebie i swoją muzykę.
W popołudniowej sesji poruszyliśmy temat historycznych odniesień w muzyce filmowej - w dyskusji wzięli udział kompozytorzy najpopularniejszych seriali telewizyjnych: Ramin Djawadi (Gra o tron), Trevor Morris (Wikingowie) i Jeff Beal (House of Cards).
Wieczorem – na parkingu przed krakowską TAURON Areną – widzowie obejrzeli plenerowy pokaz filmu Władysława Pasikowskiego: Jack Strong.

Koncert główny: Szekspir symfonicznie w Centrum Kongresowym ICE Kraków wzbudził szczególne emocje – publiczność owacjami powitała obecną na widowni, pierwszą w historii Festiwalu autorkę ścieżek dźwiękowych Jocelyn Pook, także brytyjskiego twórcę Stephena Warbecka oraz słynną parę filmowo-muzyczną: reżyserkę Julie Taymor i kompozytora Elliota Goldenthala.
Wieczór rozpoczął uroczysty temat Miklósa Rózsy z Juliusza Cezara Josepha L. Mankiewicza – sztandarowy przykład słynnego stylu Hollywood Classical Film Score, w pełnym rozmachu wykonaniu Orkiestry Akademii Beethovenowskiej pod batutą Christiana Schumanna. Dalej zabrzmiały m.in. fragmenty soundtracku Nino Roty z filmu Romeo i JuliaFranco Zefirellego, z solową partią sopranu (w tej roli Hilda Örwarsdóttir) i temat z baletu o tym samym tytule, autorstwa Sergiusza Prokofiewa (kompozycja z 1935). Olbrzymi aplauz wzbudziła suita Jocelyn Pook z adaptacji Kupca weneckiego w reżyserii Michaela Radforda, ze zjawiskowym duetem wokalnym: Melanie Pappenheim (mezzosopran) i Jonathan Peter Kenny (kontratenor), także finałowy chorał symfoniczny Patricka Doyle’a „Non Nobis, Domine” z filmu Henryk V Kennetha Branagha, z udziałem Chóru Filharmonii Krakowskiej.

Druga część wieczoru należała do Elliota Goldenthala - pierwszego laureata Nagrody im. Wojciecha Kilara, a także do jego żony Julie Tymor, której kompozytor zadedykował swój koncert. W ścieżkach dźwiękowych z Tytusa Andronikusa, Otella, Burzy i Snu nocy letniej spotkały się wczoraj odmienne rodzaje brzmień: monumentalna symfonika z subtelnością głosów chłopięcych (Tytus Andronikus), krzyki blachy z aksamitnym wokalem Reeve’a Carney’a i elektryzującym dźwiękiem gitar elektrycznych („Trzy pieśni Szekspira” z Burzy).
To był prawdziwy kalejdoskop stylów, konwencji i brzmień, które połączyło jedno: ponadczasowa twórczość Williama Szekspira.


4. 30 maja - koncert "Międzynarodowa Gala Seriali na 8. Festiwalu Muzyki Filmowej"
Koncert Międzynarodowa Gala Seriali jest współorganizowany z HBO Polska i VarŃ se Sarabande.

Międzynarodowa Gala Seriali to szczególnie wyczekiwany przegląd największych tytułów ostatnich lat. Tego wieczoru w Krakowie wystąpili najbardziej pożądani twórcy muzyki filmowej:Daniel Licht, Ramin Djawadi, Trevor Morris, John Lunn, Atli Örvarsson oraz Jeff Beal.

Specjalnie dla Festiwalu - Jeff Beal przygotował światową premierę Uwertury HBO, która łączy w sobie motywy muzyczne z seriali: The Pacific (muzyka Blake Neely), 6 Feet Under (muzyka Thomas Newman), Band Of Brothers (muzyka Michael Kamen), John Adams (muzyka Rob Lane), The Newsroom (muzyka Thomas Newman), Rome (muzyka Jeff Beal) oraz From The Earth To The Moon (muzyka Michael Kamen).
Na Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie zaprezentowano także suitę z serialu, o którym mówi się na sześciu kontynentach. Mowa o House of Cards - produkcji, która otrzymała nie tylko wiele prestiżowych nagród, zdobyła uznanie w oczach krytyków, ale także skradła serca publiczności na całym świecie.

Dalej usłyszeliśmy m.in. suitę z Zagubionych Michaela Giacchino, Chicago Fire Altiego Örvarssona, suitę z Czasu Honoru i Misji Afganistan Bartosza Chajdeckiego oraz tematy z Downton Abbey Johna Lunna. W drugiej części koncertu elektryzującą muzykę z Dextera Daniela Lichta (z oryginalną partią solową serialowych narzędzi zbrodni: nożyczek i tasaków), nagrodzoną MocArtem Watahę Łukasza Targosza, tematy z The Knick Cliffa Martineza, także The Dovekeepers i kultowy House of Cards Jeffa Beala, suitę z Wikingów Trevora Morrisa a w wielkim finale muzykę z Gry o tron Ramina Djawadiego.

Na scenie - ponad dwustu artystów: Sinfonietta Cracovia, Chór Polskiego Radia i soliści, a wśród nich m.in. Tina Guo na wiolonczeli, Sara Andon na flecie i słynne krakowskie Motion Trio. Za pulpitem dyrygenckim Diego Navarro, Jeff Beal oraz Trevor Morris.

Gala to także polskie produkcje. Publiczność wysłucha fragmentów uhonorowanej nagrodą MocArt 2014 w kategorii Muzyka Filmowa Roku ścieżki dźwiękowej Łukasza Targosza do serialu Wataha oraz muzycznych tematów skomponowanych przez Bartosza Chajdeckiego do polskich megahitów: Czas Honoru. Powstanie oraz Misja Afganistan.

5. 31 maja - koncert "Star Trek Live in Concert" oraz "Bogowie"
Projekcjami Bogów z muzyką Bartosza Chajdeckiego oraz Star Treka z nominowaną do nagrody Grammy ścieżką dźwiękową Michaela Giacchino zakończyła się 8. edycja Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie.

Po raz pierwszy w historii FMF odbył się“ symultaniczny pokaz filmu polskiego z muzyką na żywo; projekcja BOGÓW w reżyserii Łukasza Palkowskiego obsypana nagrodami (m.in. siedem Orłów i trzy Złote Lwy) filmowa opowieść o Zbigniewie Relidze zgromadziła komplet widowni sali audytoryjnej w Centrum Kongresowym ICE Kraków.
Na estradzie nagrodzony owacjami B.A.Ch Film Ensemble z liderem i kompozytorem soundtracku Bartoszem Chajdeckim przy fortepianie. BOGOWIE to najchętniej oglądany film polski w 2014.

W wielkim finale Festiwalu jeden z najważniejszych tytułów filmowych z gatunku science fiction, głośny prequel kosmicznej historii z lat 60. XX wieku, monumentalna space-opera z Oscarem za charakteryzację i nominowaną do nagrody Grammy muzyką amerykańskiego kompozytora Michaela Giacchino: Star Trek Live in Concert.

Projekcji filmu Abramsa towarzyszyła wczoraj AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy (przy wsparciu muzyków Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia) oraz Chór Pro Musica Mundi pod artystycznym przewodnictwem Wiesława Delimata. Za pulpitem dyrygenckim“ witany owacjami maestro Ludwig Wicki: szwajcarski dyrygent i puzonista, jeden z największych autorytetów wykonawstwa światowej muzyki filmowej, stały współpracownik Howarda Shore’a i Randy’ego Newmana.

Podczas koncertu odbyła się światowa premiera soundtracku do Tomorrowland (pol. Kraina jutra) w reżyserii Brada Birda najnowszego filmu Sci-Fi wytwórni Disney’a (z Georgem Clooney’em i Britt Robertson w rolach głównych), wyświetlanego w polskich kinach zaledwie od tygodnia. Dynamiczną suitę Giacchino poprzedził krótki materiał video z planu fragment wizyty ekipy filmowej w NASA.

Koncertową wersję ścieżki dźwiękowej z Krainy jutra kilkutysięczna publiczność krakowskiej areny usłyszała w ramach spektakularnego zwieńczenia 8. edycji Festiwalu Muzyki Filmowej jako pierwsza na świecie.






Ekskluzywne wydawnictwo muzyczne na 8. FMF

4 Album FMF to prawie 70 minut muzyki skomponowanej do największych produkcji filmowych, serialowych, a także gier video.
Kolekcjonerskie wydanie powstało we współpracy z największą wytwórnią muzyki filmowej na świecie Varèse Sarabande Records, a kuratorem nagrania jest jej legendarny producent Robert Townson.

Kolekcja utworów stanowi wcześniej niepublikowane szerokiej publiczności suity światowej sławy kompozytorów m.in. Trevora Morrisa, Ramina Djawadiego, Jeffa Beala oraz laureatów Oscara€“ Michaela Giacchino i Stephena Warbecka.
Płyta zawiera 19 utworów prezentujących różnorodność tegorocznego programu, w tym suity z Lost, The Dovekeepers, Star Treka, Henryka V, Rodziny Borgiów, House of Cards, ale także z Gry o Tron czy Tetris. Nie brak także wątków polskich: muzyki Wojciecha Kilara, Bartosza Chajdeckiego oraz Michała Jacaszka.


Tracklista:

1. Game Of Thrones - Main Title (1:47) (Ramin Djawadi)
2. Game Of Thrones - The King’s Arrival (3:34) (Ramin Djawadi)
3. House Of Cards - Main Title (1:50) (Jeff Beal)
4. Tetris - Theme (3:09) Performed by Critical Hit (Korobeiniki)
5. The Borgias - Main Titles (1:35) (Trevor Morris)
6. The Borgias - Cesare And Lucrezia’s Theme (1:33) (Trevor Morris)
7. Romeo And Juliet - A Renaissance Timepiece (6:39) (Nino Rota) Cliff Eidelman - Royal Scottish National Orchestra
8. Julius Caesar - Caesar Now Be Still, Finale (6:31) (Miklós Rózsa) Cliff Eidelman - Royal Scottish National Orchestra
9. Shakespeare In Love - The Beginning Of The Partnership (2:25) (Stephen Warbeck) Frederic Talgorn - Royal Scottish National Orchestra
10. Romeo And Juliet - The Montagues And The Capulets (1:50) (Sergei Prokofiev) Cliff Eidelman - Royal Scottish National Orchestra
11. Henry V - St. Crispin’s Day, Once More Onto The Breach (4:50) (Patrick Doyle) Cliff Eidelman - Royal Scottish National Orchestra
12. The Tudors - Main Title Theme (1:34) (Trevor Morris)
13. The Tudors - Jane Seymour’s Theme (2:13) (Trevor Morris)
14. Lost - Parting Words (5:33) (Michael Giacchino)
15. The Dovekeepers - Main Title (2:59) (Jeff Beal)
16. Mała Uwertura (6:12) (Wojciech Kilar)
17. Bogowie - Operacja Extended Theme (3:59) (Bartosz Chajdecki)
18. Elegia (5:41) (Michał Jacaszek)
19. Star Trek - End Credits (9:38) (Michael Giacchino)

Płyta do nabycia na stronie internetowej www.varesesarabande.com.

Podsumowanie 8. Festiwalu Muzyki Filmowej przygotowano na podstawie materiałów Krakowskiego Biura Festiwalowego, współorganizatora Festiwalu.


  Hosted by STREFA.INTERIA.PL     Subskrypcja | Redakcja FAN FM | Napisz