9. Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie - podsumowanie FAN FM - FAN FM w centrum wydarzeń Grupy RMF FAN FM
 
 
   



9. Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie - podsumowanie FAN FM
W dniach 24 - 30 maja 2016 odbyła się dziewiąta edycja Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie. Wspaniały Festiwal, profesjonalna organizacja, tłumy ludzi na przepięknych koncertach oraz festiwalowi goście z najwyższej póki, kompozytorzy muzyki filmowej.




Podczas majowego koncertu w Krakowie Hans Zimmer, gość 7. Festiwalu Muzyki Filmowej powiedział, że to miasto ma najlepszy Festiwal Muzyki Filmowej na świecie.




RMF Classic ma zaszczyt tworzyć go od samego początku, jest jednym z organizatorów obok Miasta Kraków i Krakowskiego Biura Festiwalowego.

W tym roku festiwalowa publiczność miała okazję posłuchać największych ścieżek dźwiękowych z filmów Romana Polańskiego, a w ramach "alterFMF: Drone Sounds" muzyki Łukasza Targosza oraz muzyki z pogranicza „Hollywood Classical Film Score” i szeroko pojętej elektroniki. Podczas sobotniej Gali całe rodziny słuchały muzyki z filmów animowanych, w niedzielę odbył się bardzo lubiany przez publiczność pokaz filmu z muzyką graną na żywo. Tym razem był to film: "Idiana Jones. Poszukiwacze zaginionej Arki". Na koniec tegorocznego Festiwalu organizatorzy przygotowali "Video Game Show: Wiedźmin 3 Dziki Gon", czyli muzykę z gry komputerowej.

FMF to nie tylko koncerty, ale także ciekawe warsztaty i spotkania z kompozytorami. W tym roku z publicznością spotkał się m.in. zdobywca nagrody Oscara Alexandre Desplat, kompozytor muzyki do Shreka - Harry Gregson Williams, czy kompozytor muzyki do trzeciej części bardzo popularnej gry komputerowej "Wiedźmin".




FOTO: Krzysztof Leszczyński
FAN FM Lublin


W artykule wykorzystano również materiały Krakowskiego Biura Festiwalowego.

9. edycja Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie rozpoczęła się od koncertu w... Katowicach, w siedzibie NOSPR w Katowicach. Odbył się tam koncert w ramach drugiej "Gali muzyki polskiej", która w całości poświęcona została twórczości jednego z najwybitniejszych reżyserów światowego kina – Romana Polańskiego.

Podczas wieczornego koncertu laureat Oscara za muzykę do filmu „Grand Budapest Hotel” odebrał w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach drugą w historii Nagrodę im. Wojciecha Kilara.
W ubiegłym roku pierwszą w historii statuetkę odebrał amerykański kompozytor i laureat Oscara, Elliot Goldenthal. Wyróżnienie zostało ustanowione przez prezydentów Krakowa i Katowic, w uznaniu zasług na polu światowej muzyki filmowej i z myślą o twórcach, którzy – wzorem patrona – stoją na straży etosu i tradycji sztuki kompozytorskiej. Obok symbolicznego trofeum obejmuje ufundowanie sesji nagraniowej z udziałem sekcji smyczkowej wybranej orkiestry krakowskiej lub śląskiej bądź – w zależności od decyzji laureata – organizację pełnego koncertu z retrospektywą jego dzieł, podczas kolejnej edycji FMF. W Kapitule Honorowej Nagrody zasiadają: Roman Polański, Andrzej Wajda, Krzysztof Penderecki oraz Krzysztof Zanussi.




FOTO: Krakowskie Biuro Festiwalowe

Drugi dzień Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie rozpoczął się od zajęć dla młodych kompozytorów oraz paneli dyskusyjnych otwartych dla publiczności. Tematem zajęć była m.in. technologia dźwięku przestrzennego metodą ambisoniczną oraz możliwości wykorzystywania najnowocześniejszych mikrofonów typu Soundfield i Eingenmike.
Po południu w Centrum Festiwalowym, w Pałacu Krzysztofory odbył się wykład inauguracyjny Mariusza Gradowskiego z Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego. Rozmowa dotyczyła zawodu recenzenta muzyki filmowej, ale także pułapek jakie zawiera same słowo „krytyka”.
Chwilę później prof. Jerzy Wiciak z Katedry Mechaniki i Wibroakustyki AGH zabrał publiczność w fascynującą podróż do samego serca Puszczy Białowieskiej – jednego z ostatnich miejsc w Polsce, do którego nie docierają echa ludzkiej codzienności. Projekt realizowano w sześciu sesjach wyjazdowych, z użyciem najczulszej aparatury nagraniowej; śpiew ptaków i odgłosy zwierząt zamieszkujących puszczę rejestrowano do wysokości trzech metrów, by późniejszego odbioru nie zakłócał szum białowieskich drzew.
Głównym punktem programu była uroczysta gala "Scoring4Polański", poświęcona muzyce skomponowanej do filmów jednego z najwybitniejszych reżyserów światowego kina.
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod batutą dyrektora artystycznego Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Gandawie Sir Dirka Brossé zaprezentowała takie arcydzieła, jak „Tess” i „Lokator” Philipe’a Sarde’a, „Śmierć i dziewczyna”, „Pianista” oraz „Dziewiąte wrota” Wojciecha Kilara czy „Frantic” Ennia Morriconego, z zachwycającą partią gitary basowej w wykonaniu Łukasza Bebłota. Legendarne motywy trąbkowe z „Chinatown” (Jerry Goldsmith), „Noża w wodzie” i „Dziecka Rosemary” (Krzysztof Komeda) wykonał niezastąpiony Tomasz Stańko, którego krakowska publiczność nie chciała puścić ze sceny. Stańko był również gościem Maciej Obara International Quartet, który przygotował dla festiwalowej publiczności aranżacje jazzowych tematów Krzysztofa Komedy – „Matnię”, „Nieustraszonych pogromców wampirów” oraz kołysankę z etiudy dyplomowej „Dwaj ludzie z szafą”, od której rozpoczęła się dziesięcioletnia współpraca i przyjaźń artystów i do której sam Polański powraca myślami najchętniej.
W finale koncertu – suity z „Rzezi” i „Autora widmo”, przygotowane specjalnie na potrzeby FMF przez francuskiego kompozytora i gościa festiwalu, Alexandre’a Desplata. Dotychczas francuski kompozytor oprawił dla Polańskiego trzy obrazy – „Autora widmo”, „Rzeź” i „Wenus w futrze”. Wiadomo jednak, że reżyser pracuje już nad kolejnym filmem – zdjęcia ruszą prawdopodobnie wiosną 2017, a muzykę skomponuje Alexandre Desplat.




FOTO: Krakowskie Biuro Festiwalowe

Trzeci dzień 9. Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie był niezwykle intensywny. Odbyły się kolejne warsztataty w ramach Master Classes i otwartych spotkań dla publiczności, których gośćmi byli m.in. Vasco Hexel z Royal College of Music w Londynie, Richard Bellis - laureat nagrody Emmy za wybitną kompozycję muzyczną do miniserialu „To” wg Stephena Kinga, Joseph Trapanese – autor ścieżki dźwiękowej do „Tronu: Dziedzictwa”, Cliff Martinez znany m.in. ze zjawiskowej ścieżki dźwiękowej do filmu „Solaris” Stevena Soderbergha, Dave Porter – amerykański kompozytor muzyki elektronicznej, Łukasz Targosz – autor muzyki m.in. do „Watahy” i „Planety singli”, niemiecki kompozytor muzyki filmowej Matthias Hornschuh i polski twórca i realizator dźwięku Mateusz Bień.
Po południu spełniło się marzenie miłośników muzyki Alexandre’a Desplata, bowiem francuski kompozytor spotkał się z fanami w Centrum Festiwalowym w Pałacu Krzysztofory – tematem sptkania były zawiłości w pracy nad muzyką dla kina, w tym o kulisach powstawania takich arcydzieł, jak „Autor widmo” czy oscarowa ścieżka dźwiękowa do „Grand Budapest Hotel”. Spotkanie poprowadził Robert Townson ze znanej wytwórni Varesé Sarabande Records, partnera FMF.

Głównym punktem programu trzeciego dnia festiwalu były popołudniowe i wieczorne koncerty w Centrum Kongresowym ICE Kraków, ukazujące muzykę filmową w nowej, kameralnej odsłonie. Pierwszy z nich – w wykonaniu wszechstronnego pianisty i aranżera, bezapelacyjnego zwycięzcy konkursu improwizacji fortepianowej pod obraz filmowy „Transatlantyk Instant Composition Contest” w 2013 w Poznaniu, Aleksandra Dębicza – zainaugurował nowy cykl FMF „Cinematic Piano”, prezentujący muzykę filmową w oryginalnych interpretacjach młodych pianistów z kraju i zagranicy.
Swoistą fuzję stylów zaproponował także drugi bohater wieczoru, wybitny pianista jazzowy i aranżer, twórca formacji Audiofeeling Trio - Paweł Kaczmarczyk. W premierowym koncercie promującym płytę „Wars & Kaper: Deconstruction” znalazły się największe muzyczne przeboje starego kina, m.in. „Follow me” i While My Lady Sleeps” autorstwa Bronisława Kapera (drugiego w historii muzyki filmowej - po Leopoldzie Stokowskim - polskiego zdobywcy Oscara) czy „Już nie zapomnisz mnie”, „Ach śpij kochanie” i „Panie Janie” legendarnego twórcy piosenek, Henryka Warsa.

Czwartego dnia festiwalowa publiczność wzięła udział w kilku spotkaniach ukazujących złożoność pracy nad audytywną warstwą filmowego dzieła, a jako przedsmak weekendowego święta animacji – odbył się panel dotyczący dźwiękowości w filmie kreskowym (w spotkaniu wzięli udział zdobywcy nagrody Emmy związani z Dynamic Music Partners: Lolita Ritmanis, Michael McCuiston i Kristopher Carter oraz wielki przyjaciel FMF, twórca muzyki do „Odlotowej przygody”, Diego Navarro) i premierowy pokaz kinowej odsłony jednej z najpopularniejszych gier na telefony komórkowe – „Angry Birds” – z udziałem kompozytora ścieżki dźwiękowej, Heitora Pereiry.

Wieczorem w Centrum Kongresowym ICE Kraków koncert "alterFMF: Drone Sounds". Początek należał do polskiego twórcy Łukasz Targosza, który – po dziesięciu latach nieobecności na estradzie – zasilił skład Orkiestry Miasta Tychy AUKSO. Targosz grał na kilku nietypowych instrumentach, wśród których znalazła się m.in. amerykańska array mbira (rodzaj większej kalimby strojonej po kole kwintowym, z głosami języczkowymi strojonymi w oktawach), tank drum (instrument perkusyjny z grupy idiofonów, powstały na bazie butli gazowej z wyciętymi językami różnego kształtu i wielkości), barytonowa gitara elektryczna oraz maszyna do pisania, po mistrzowsku wtopiona w materię muzyczną. W suitach do serialu „Pakt” i filmu „Pitbull” artyście towarzyszył Görkem Şen – turecki wirtuoz stworzonego przez siebie instrumentu o nazwie „yaybahar”, zbudowanego z desek, przewodów oraz talerzy tworzących rezonans i generującego brzmienie do tej pory zarezerwowane dla instrumentów elektronicznych; partię wokalną w tchnącej rockiem ścieżce dźwiękowej z „Pitbulla” zaśpiewała polska wokalistka Anna Karwan.
Dalszy ciąg wieczoru należał do kompozytorów uważanych za nową falę amerykańskiej „fabryki snów”, tworzących muzykę z pogranicza „Hollywood Classical Film Score” i szeroko pojętej elektroniki.




FOTO: Krakowskie Biuro Festiwalowe

Piąty dzień FMF-u to przede wszystkim wieczorna Gala Animacji. Wcześniej jednak odbyło się m.in. spotkanie z kompozytorem Harrym Gregsonem Williamsem, który drobiazgowo i z ujmującą szczerością opowiedział oraz pokazał na muldimedialnych urządzeniach etapy pisania muzyki zarówno do ulubionej animacji - "Sherka", jak i do filmów akcji, takich jak „Człowiek w ogniu”, czy nominowanego do Oscara 2016 w siedmiu kategoriach „Marsjanina”.




FOTO: Krzysztof Leszczyński
FAN FM Lublin

Wielka Gala Animacji to czwarta (po jubileuszach dziesięciolecia RMF Classic w 2013 i stulecia ASCAP-u w 2014 oraz „Międzynarodowej Gali Seriali”) odsłona „Gali Muzyki Filmowej” FMF. Koncert w krakowskiej TAURON Arenie zgromadził blisko jedenaście tysięcy widzów, tych dorosłych i tych najmłodszych, bo amerykańskie kino kreskowe to rozrywka dla wszystkich pokoleń.
 
Święto animowanego kina rozpoczał się tematem Johna Powella z filmu „Epoka Lodowcowa 2: Odwilż” i piosenką „Still Dream” ze „Strażników Marzeń”, autorstwa tegorocznego laureata Nagrody im. Wojciecha Kilara, Alexandre’a Desplata. Tego wieczoru zabrzmiało jeszcze pięć kultowych piosenek ze świata amerykańskiej animacji – „Mam tę moc” z „Krainy Lodu” w wykonaniu Katarzyny Łaski (muz. i sł. Robert Lopez, Kristen Anderson-Lopez, Emanuel Kiriakou), „Once Upon a December” z filmu „Anastazja” w interpretacji Magdaleny Wasylik (muz. Stephen Flaherty), „The Beauty and The Beast” z „Pięknej i Bestii” w wykonaniu Katarzyny Łaski i Marcina Jajkiewicza (muz. i sł. Alan Menken, Howard Ashman), duet „When You Believe” z animacji „Książę Egiptu” zaprezentowany przez Katarzynę Łaskę i Magdalenę Wasylik oraz – na finał pierwszej części koncertu – „Kolorowy wiatr” z filmu „Pocachontas” (muz. i sł. Alan Menken, Stephen Schwartz) zaśpiewany przez gwiazdę wieczoru, Edytę Górniak.

Wielkim wydarzeniem Gali były światowe premiery suit orkiestrowych, przygotowane przez gości specjalnych „Gali Muzyki Filmowej: Animacje”: Diego Navarro, Heitora Pereirę i Harry’ego Gregsona-Williamsa. Pojawiły się tematy przewodnie z „Odlotowej przygody”, a także muzykę z filmów „Jak ukraść księżyc”, „Minionki rozrabiają”, „Minionki”, „Smerfy” i „Angry Birds Film” zaaranżowaną przez Heitora Pereirę specjalnie na potrzeby tegorocznej edycji festiwalu.
Harry Gregson-Williams przygotował suity złożone z kultowych tematów kina animowanego, takich jak „Artur Ratuje Gwiazdkę”, „Sindbad: Legenda Siedmiu Mórz” czy „Shrek” i „Shrek 2”.
W sobotni wieczór zabrzmiała także muzyka Michaela Gioacchino z jednej z najnowszych komedii przygodowych wyprodukowanych przez Walt Disney Animation Studio – „Zwierzogrodu”.
Wielki finał animowanej Gali należał do Johna Powella, który – tuż przed zaprezentowaniem jego muzyki do filmu „Jak wytresować smoka” – pozdrowił festiwalową publiczność z ekranu.
 
Muzyczne przeboje animowanego kina wykonała Orkiestra Akademii Beethovenowskiej oraz Chór Polskiego Radia. Za pulpitem dyrygenta – związany z kinem od wczesnego dzieciństwa maestro Frank Strobel oraz kompozytorzy - Diego Navarro i Harry Gregson-Williams, którzy poprowadzili muzyków w suitach orkiestrowych swojego autorstwa.




FOTO: Krakowskie Biuro Festiwalowe

Podczas sobotniej Gali Animacji poznaliśmy także laureatów nagród tegorocznej edycji Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie.
Statuetkę Ambasadora FMF, prestiżowe wyróżnienie dla tych, którzy budują połączenia branżowe oraz rangę Festiwalu Muzyki Filmowej w kraju i za granicą odebrał prof. Daniel Carlin – dyrektor studiów z zakresu tworzenia muzyki telewizyjnej i filmowej z Uniwersytetu Południowej Kalifornii, trzykrotny przewodniczący jury międzynarodowego konkursu FMF o statuetkę Young Talent Award. Nagrodę wręczył Prezydent Krakowa - profesor Jacek Majchrowski.
Zwycięzcą prowadzonej przez prof. Daniela Carlina czwartej edycji konkursu Young Talent Award został holenderski kompozytor i multiinstrumentalista Joep Sporck, nagrodzony za wielkie wyczucie i zrozumienie dramaturgii animowanego obrazu i „zgrabne podkreślanie jego licznych zmian w perspektywie i emocjach,” – jak uzasadnił wybór międzynarodowego jury jego przewodniczący.
W tym roku została również przyznana nagroda specjalna ufundowana przez wytwórnię West One Music Group i obejmującą możliwość udziału w sesji nagraniowej w jednym z czołowych studiów w Londynie. Wyróżnienie to otrzymał niemiecki kompozytor o polskich korzeniach, Bartosch McCarthy.

Festiwalową niedzielę rozpoczęła w Filharmonii Krakowskiej FMF Youth Orchestra – zespół złożony z najwybitniejszych uczniów krakowskich szkół muzycznych, powołany do życia specjalnie na potrzeby festiwalu. W ramach cyklu „Młodzi na poważnie” usłyszeliśmy suity filmowe skonstruowane na bazie tematów muzycznych z najsłynniejszych seriali animowanych o superbohaterach studia Warner Bros.  
Koncert „Młodzi na poważnie: Animacje” zorganizowany został wspólnie z wytwórnią Warner Bros, Filharmonią Krakowską i FIMUCITÉ – Międzynarodowym Festiwalem Muzyki Filmowej na Teneryfie. Aranżacje tematów filmowych przygotowali i poprowadzili zdobywcy nagrody Emmy, związani z Dynamic Music Partners – formacją będącą częścią studia Warner Bros.: Lolita Ritmanis („Heroes, Heroines & Music Meisters Suite”), Kristopher Carter (suita z filmu „Batman: Powrót Jokera”) i Michael McCuistion („Unlimited Universe Suite”). Bachowska poprowadziła orkiestrę w suicie z filmu „Scooby Doo i Maska Błękitnego Sokoła” oraz w światowej premierze trzyczęściowej suity z serialu „Superman”.

Popołudnie należało z kolei do twórców bijącej rekordy popularności ścieżki dźwiękowej do gry video „Wiedźmin”. W ramach zapowiedzi koncertu: „Video Game Show: Wiedźmin 3 Dziki Gon”, Marcin Przybyłowicz i Mikołaj Stroiński spotkali się z licznie zgromadzonymi miłośnikami gier komputerowych w Centrum Festiwalowym w Pałacu Krzysztofory. Była mowa m.in. o początkach tandemu Przybyłowicz/Stroiński, współpracy z zespołem folkmetalowym Percival, kulisach tworzenia muzyki do gier i różnicach pomiędzy komponowaniem ścieżek dźwiękowych do filmów i gier video. „To zupełnie inna praca – w filmie możemy zakończyć temat wraz ze sceną, a w grze muzyka musi się zapętlać, bo nie wiemy, ile czasu gracz spędzi w danej lokacji, dajmy na to w lesie,” – wyjaśniał Mikołaj Stroiński, współtwórca muzyki do trzeciej części komputerowego „Wiedźmina”.




FOTO: Krzysztof Leszczyński
 
Wieczorem – „Kino Nowej Przygody” w TAURON Arenie Kraków i niecierpliwie wyczekiwana projekcja jednego z najbardziej kasowych filmów z 1981 roku, nagrodzonego czterema Oscarami (za najlepszą scenografię, dźwięk, montaż i efekty specjalne) i obejrzanego w polskich kinach przez blisko dziewięć milionów widzów – „Indiana Jones: Poszukiwacze Zaginionej Arki”, z kultową muzyką Johna Williamsa wykonywaną na żywo.
Williams skomponował pierwotnie dwa niezależne motywy muzyczne, które przedstawił George’owi Lucasowi wraz z prośbą o dokonanie wyboru jednego z nich. Producent nie potrafił podjąć decyzji, wreszcie uznał, że na ekranie powinny zaistnieć obie – połączone z sobą – melodie. W ten sposób powstał jeden z najbardziej kultowych tematów w historii muzyki filmowej, a oba motywy skomponowane przez Williamsa publiczność FMF usłyszała jeszcze przed projekcją filmu, w solowym wykonaniu trębacza Jakuba Waszczeniuka.
W TAURON Arenie Kraków ekranowym przygodom Indiany Jonesa towarzyszyła muzyka wykonywana przez Sinfoniettę Cracovię; za pulpitem dyrygenta stanął Ludwig Wicki – szwajcarski puzonista i mistrz muzyki filmowej współpracujący z takimi legendami, jak Howard Shore czy Randy Newman i występujący na estradzie FMF już po raz siódmy.




FOTO: Krakowskie Biuro Festiwalowe

Koncert „Video Game Show: Wiedźmin 3 Dziki Gon” zakończył dziewiątą edycję Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie.
Festiwalowa publiczność – szczelnie wypełniająca krakowską TAURON Arenę – usłyszała trzy suity z ostatniej części gry: „Wiedźmin 3: Dziki Gon”, „Wiedźmin 3: Serce z Kamienia” (pierwsze duże fabularne rozszerzenie „Dzikiego Gonu”) i – przedpremierowo – „Wiedźmin 3: Krew i Wino”. Gośćmi specjalnymi byli autorzy muzyki – Marcin Przybyłowicz, Mikołaj Stroiński i Piotr Musiał, który dodatkowo odpowiadał za przygotowanie aranżacji tematów specjalnie na potrzeby koncertu.
Orkiestrze i chórowi towarzyszyli muzycy folkmetalowego zespołu Percival, których Przybyłowicz i Stroiński zaprosili do pracy nad trzecią częścią „Wiedźmina”.
Na scenie krakowskiej TAURON Areny wystąpili także soliści: Rafał Grząka (akordeon), Robert Jaworski (lira korbowa, fidel renesansowa, gęśle gdańskie, lutnia), Amir Yaghamai (kemenche – śródziemnomorski instrument strunowy i yayli tambur – rodzaj tureckiej lutni) oraz dwie wokalne gwiazdy wieczoru: Wioletta Chodowicz i Brodka, wykonujące swoje partie na ruchomym podeście ustawionym pośrodku orkiestrowego zespołu.




FOTO: Krakowskie Biuro Festiwalowe

Fotoreportaż FAN FM z wybranych wydarzeń 9. Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie

- Gala Animacji




- Młodzi na poważnie




- Indiana Jones: Poszukiwacze zaginionej Arki - film z muzyką na żywo




Za nami tydzień pełny najróżniejszej muzyki związanej z ekranem i fascynujących spotkań z kompozytorami, reżyserami i przedstawicielami filmowej branży.
Za rok – jubileusz: FMF obchodzić będzie swoje okrągłe, dziesiąte urodziny. Już dziś organizatorzy, w tym RMF Classic, zapraszają na od 15 do 21 maja 2017 roku do Krakowa.

FOTO: Krzysztof Leszczyński
/FAN FM Lublin/


  Hosted by STREFA.INTERIA.PL     Subskrypcja | Redakcja FAN FM | Napisz