11. Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie - podsumowanie FAN FM - FAN FM w centrum wydarzeń Grupy RMF FAN FM
 
 
   



11. Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie - podsumowanie FAN FM
W dniach od 26 maja do 5 czerwca odbył się po raz jedenasty Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie. Organizatorzy FMF-u to: Miasto Kraków, Krakowskie Biuro Festiwalowe oraz RMF Classic.

Radiowym patronem medialnym wydarzenia było Radio RMF FM.


8 festiwalowych dni. Mnóstwo wspaniałych koncertów, spotkań z twórcami muzyki filmowej, do gier video, reżyserami.
Jak co roku do Krakowa na FMF przybyły tłumy fanów, by ucztować podczas święta muzyki filmowej.

FAN FM był jak co roku obecny na wybranych wydarzeniach Festiwalu.
Zapraszamy do obejrzenia fotoreportażu podsumowującego 11. Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie.




FOTO: Krzysztof Leszczyński /FAN FM/

Zobacz film FAN FM z wybranych wydarzeń w ramach FMF-u.
W filmie pojawiają się fragmenty koncertów:
- "Video Games Gala" (Wiedźmin)
- FMF Youth Orchestra - "Monster Movie Music Madness" (Jurassic Park)
- Casino Royale Live in Concert (finał)

Film: Krzysztof Leszczyński

Wszystko rozpoczęło się w Sali koncertowej NOSPR w Katowicach. Podczas Gali otwarcia wręczono Nagrody im. Wojciecha Kilara, ustanowionej w 2015 roku przez prezydentów Krakowa i Katowic dla twórców dbających o etos kompozytorski, oryginalność języka muzycznego oraz czytelność i samodzielność ścieżek dźwiękowych.

Obradująca Kapituła Nagrody, w skład której wchodzą Robert Piaskowski - dyrektor artystyczny Festiwalu (przewodniczący) oraz Agnieszka Holland, Krzysztof Penderecki, Roman Polański i Krzysztof Zanussi wyróżniła w tym roku brytyjskiego kompozytora, pianistę i muzykologa Michaela Nymana, znanego kinowej publiczności przede wszystkim z minimalistycznych ścieżek dźwiękowych skomponowanych do postmodernistycznych filmów Petera Greneway’a (m.in. Kontrakt rysownika, Wyliczanka, Kucharz, złodziej, jego żona i jej kochanek). Jurorzy docenili twórczość Nymana za jej oryginalność i maestrię funkcjonujące zarówno w powiązaniu z obrazem, jak i działające wbrew niemu.

Koncert inauguracyjny "Penderecki2Cinema" z muzyką Michaela Nymana, Elliota Goldenthala i – przede wszystkim – Krzysztofa Pendereckiego powtórzony został w Krakowie. Festiwalowa publiczność wypełniająca po brzegi Salę Audytoryjną Centrum Kongresowego ICE Kraków przyjęła bohatera wieczoru owacją na stojąco. Na kilkadziesiąt minut przed rozpoczęciem gali Krzysztof Penderecki odsłonił tablicę upamiętniającą nadanie Sali Audytoryjnej jego imię.
"Marzyłem nieśmiało o tym, by ta sala nosiła kiedyś moje imię. To jedna z najważniejszych i najpiękniejszych chwil dla mnie" – powiedział Krzysztof Penderecki, odsłaniając pamiątkową tablicę upamiętniającą nadanie Sali Audytoryjnej Centrum Kongresowego ICE Kraków jego imię.




FOTO: Wojciech Wandzel /KBF/

31 maja odbyła się Gala z cyklu Scoring4Polish Directors poświęcona polskiej kinematografii. Sali Audytoryjnej im. Krzysztofa Pendereckiego w Centrum Kongresowym ICE Kraków zabrzmiały m.in. utwory Zbigniewa Preisnera: klimatyczny temat z filmu Europa, Europa z 1990 roku oraz delikatna, pastoralna w charakterze suita z Tajemniczego ogrodu z 1993. W prezencie dla Agnieszki Holland zabrzmiała także fantazja fletowa Jeffa Beala (w partii solowej: zjawiskowa amerykańska flecistka Sara Andon), skomponowana w oparciu o motywy zaczerpnięte ze ścieżki dźwiękowej House of Cards (cztery odcinki tego serialu wyreżyserowała Holland).
Na widowni – obok bohaterki wieczoru – zasiedli wybitni kompozytorzy muzyki pisanej na potrzeby polskiego kina (Jan A.P. Kaczmarek, Antoni Komasa-Łazarkiewicz, Zbigniew Preisner, Radzimir Dębski, Sandro di Stefano) oraz reżyserzy i autorzy najpopularniejszych tytułów filmowych (Dorota Kobiela, Bodo Kox). Festiwal odwiedził także Krzysztof Gierat – dyrektor odbywającego się równolegle Krakowskiego Festiwalu Filmowego. A na estradzie – Cracow Singers oraz AUKSO-Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod dyrekcją założyciela zespołu, Marka Mosia.
Pierwszą część wieczoru odbyła się w duchu wielkiej symfoniki filmowej: suitą włoskiego kompozytora Sandro Di Stefano, skomponowaną na potrzeby futurystycznego romansu Człowiek z magicznym pudełkiem Bodo Koxa i nagrodzoną Złotymi Lwami w 2017 roku. W dalszej kolejności zabrzmiała muzyka brytyjskiego twórcy Clinta Mansella, stworzona specjalnie dla Doroty Kobieli i Hugh Welchmana w Twoim Vincencie - pierwszej pełnometrażowej animacji techniką malarską, opartej na burzliwych losach i historii tragicznej śmierci van Gogha. Na zakończenie – charyzmatyczne i kipiące energią suity Radzimira Dębskiego (występującego pod pseudonimem JIMEK) ze Sztuki kochania Marii Sadowskiej i Ataku paniki Pawła Maślony. Za pulpitem dyrygenckim stanął sam kompozytor.
Drugą część gali poświęcona została w całości Agnieszce Holland. Swoistą klamrą były tu utwory Antoniego Komasy-Łazarkiewicza; na początek – nagrodzony Złotymi Lwami dramat wojenny W ciemności z 2011 roku, na finał – uhonorowany Srebrnym Niedźwiedziem i Złotymi Lwami polski kandydat do Oscara: Pokot z 2017.
W samo południe z widzami spotkała się Agnieszka Holland. Uczestnikami byli również Jan A.P. Kaczmarek, Antoni Komasa-Łazarkiewicz. Spotkanie poprowadzili Magda Miśka Jackowska z RMF Classic i Robert Piaskowski - dyrektor artystyczny FMFu.

Festiwalowy Dzień Dziecka przebiegał bardzo intensywnie, z publicznością 11. FMF spotkali się wybitni twórcy działający w europejskim i amerykańskim kinie, m.in.: Elliot Goldenthal, Atli ?rvarsson, Esther Ovejero, Austin Wintory, Sandro di Stefano, Marcin Przybyłowicz, Dorota Kobiela, Paweł Maślona, Bodo Kox, JIMEK i Bartosz Chajdecki.

Cykl wieczorny koncertów w Tauron Arenie Kraków zainaugurowała pierwsza koncertowa odsłona kultowej produkcji Walt Disney Studios: "Piękna i Bestia" w reżyserii Billa Condona (2017), z muzyką Alana Menkena wykonywaną na żywo.
W koncertowej wersji Pięknej i Bestii wystąpili Sylwia Banasik (Bella), Hubert Zapiór (w roli Bestii), Damian Aleksander (Gaston), Ewa Konstancja Bułhak (Pani Imbryk), Przemysław Glapiński (Maurycy), Sasza Reznikov (Le Fou), Adam Radnicki (Trybik), Piotr Kwinta (Płomyk), Anna Zawisza (Madame Garderobe), Dobromiła Lebiecka (Plumette). Orkiestrę Akademii Beetvovenowskiej i przygotowany przez Marię Piotrowską-Bogalecką Chór Polskiego Radia poprowadził amerykański dyrygent Erik Ochsner.




FOTO: Wojciech Wandzel /KBF/

Późnym wieczorem, w klimatycznym wnętrzu Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie, prezent z okazji Dnia Dziecka otrzymali dorośli. Odbył się tam koncert z cyklu "Dance2Cinema". W pierwszej części wystąpiła niezwykle charyzmatyczna hiszpańska wokalistka, Esther Ovejero, która przygotowała dla nas własne interpretacje piosenek z filmów Pedra Almodovára. To było prawdziwe parateatralne show – z elementami choreografii i tańca, zmianami kreacji i grą barw nastawioną na ognistą czerwień. W programie jej występu znalazły się takie tytuły, jak Wysokie obcasy, Volver, Prawo pożądania, Kika, Kobiety na skraju załamania nerwowego, Kwiat mego sekretu, Drżące ciało, Czym sobie na to wszystko zasłużyłam? i Zwiąż mnie. Recital Esther Ovejero zorganizowany został przy współpracy z Międzynarodowym Festiwalem Muzyki Filmowej FIMUCITÉ na Teneryfie.
W drugiej części koncertu było równie gorąco – uczestniczyliśmy w spektakularnym funkowo-folkowym projekcie, przygotowanym przez islandzkiego kompozytora Atliego Orvarssona specjalnie dla publiczności FMF. Artyście towarzyszył zespół Torrek, powołany do życia podczas pracy nad ścieżką dźwiękową do dramatu historycznego Dziewiąty legion (reż. Kevin McDonald, 2011). Atli jest fanem muzyki celtyckiej, którą niezwykle odważnie łączy z islandzkim folklorem.




FOTO: Alicja Wróblewska /BlackShadow Studio/

W sobotnie popołudnie w Sali Audytoryjnej im. Krzysztofa Pendereckiego Centrum Kongresowego ICE Kraków, odbyła się trzecia odsłona serii "Cinematic Piano". Tym razem usłyszeliśmy muzykę z nominowanego do Oscara filmu Gartha Davisa "Lion. Droga do domu" (2016).
Przy instrumentach, w niemal zupełnej ciemności, zasiedli autorzy ścieżki dźwiękowej: mistrz preparowanego fortepianu Volker Bertelmann (znany pod pseudonimem Hauschka) i słynny minimalista Dustin O’Halloran. Finałową improwizację muzycy poświęcili pamięci niedawno zmarłego islandzkiego kompozytora i jednocześnie przyjaciela naszego festiwalu, Jóhanna Jóhannssona. Recital Hauschki i O’Hallorana publiczność nagrodziła owacją na stojąco.




FOTO: Krzysztof Leszczyński /FAN FM/

Tegoroczna edycja cyklu "Cinematic Piano" została zadedykowana jednemu z organizaotrów Festiwalu - rozgłośni RMF Classic, z okazji piętnastolecia jej istnienia.

 11. Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie

FOTO: Robert Słuszniak /KBF/

Wieczorem, w krakowskiej TAURON Arenie, publiczność została przeniesiona do magicznego świata gier. "Video Games Music Gala" zgromadziła plejadę światowych gwiazd – na widowni zasiedli kompozytorzy najpopularniejszych ścieżek dźwiękowych, w tym Elliot Goldenthal (ze skomponowaną specjalnie dla słuchaczy FMF Final Fantasią, opartą na motywach ze zrealizowanego na podstawie gry filmu Final Fantasy: Wojna dusz), Austin Wintory (Journey, ABZU, Assassin’s Creed Syndicate), Richard Jacques (Headhunter, James Bond 007), Jesper Kyd (Assassin’s Creed, Assassin’s Creed 2, Hitman 2), Christopher Drake (Batman), Norman Kim (aranżacja Silent Hill Daniela Lichta, poświęcona pamięci zmarłego w ubiegłym roku kompozytora), autorzy słynnego na cały świat, polskiego Wiedźmina: Marcin Przybyłowicz, Piotr Musiał i Mikołaj Stroiński czy Jan Sanejko — laureat FMF Young Talent Award 2014, współtworzący z Marcinem Przybyłowiczem muzykę do gry Phantom Doctrine. Irlandzka „królowa muzyki do gier”, Eímear Noone, przyjechała na FMF z niezwykłym projektem osnutym wokół swojej muzyki do World of Warcraft. Noone zaprosiła do wspólnego koncertowania fanów z całego świata, tworząc w ten sposób międzynarodową orkiestrę wykonującą jej kompozycje w swoich domach. Do dotychczasowego składu dołączyli także polscy muzycy: harfistka Weronika Gaida oraz gitarzysta Maciej Stróżniak. Eímear Noone stanęła za pulpitem dyrygenckim, prowadząc muzyków zgromadzonych na scenie oraz wykonawców „domowych”, których partie zarejestrowane zostały w zmontowanych materiałach audio-video.

Na estradzie TAURON Areny Kraków wystąpili: Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, przygotowany przez Wiesława Delimata Chór Pro Musica Mundi oraz znakomici, charyzmatyczni soliści: Tina Guo (wiolonczela/wiolonczela elektryczna), Sara Andon (flet), Anna Karwan (głos), Norman Kim (mandolina elektryczna, głos), Benoit Grey (gitara basowa, kontrabas) i Przemysław Sokół (flugelhorn). Całość poprowadził Ludwig Wicki, związany z Festiwalem od początku jego istnienia.




FOTO: Krzysztof Leszczyński /FAN FM/

Podczas koncertu wręczone zostały prestiżowe nagrody Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie.

- Tytuł Ambasadora FMF - ustanowiony z myślą o promotorach festiwalu i tych, którzy łączą nas z najbardziej oddalonymi światami, otrzymało studio CD PROJECT RED i związani z nim autorzy legendarnego Wiedźmina (Wiedźmin, Wiedźmin 2 Zabójcy królów, Wiedźmin 3 Dziki gon). Statuetkę wręczył Prezydent Miasta Krakowa, Jacek Majchrowski.

- FMF Young Talent Award - otrzymał ją włoskie twórca młodego pokolenia Marc Valeri Antonini, w uznaniu za "wyczucie filmowego napięcia oraz nie tylko ilustrowanie, ale także kreowanie ekranowej narracji" we fragmentach gry James Bond 007: Blood Stone. Jury pod przewodnictwem Agnieszki Holland (z Richardem Jacquesem, autorem oryginalnej muzyki w składzie) wyróżniło jego partyturę z blisko osiemdziesięciu prac nadesłanych przez twórców pochodzących z dwudziestu sześciu krajów.




FOTO: Alicja Wróblewska /BlackShadow Studio/

Ostatni dzień festiwalu rozpoczął się tradycyjnie w samo południe spotkaniem z najmłodszymi artystami FMF. W Sali Audytoryjnej im. Krzysztofa Pendereckiego Centrum Kongresowego ICE Kraków zagrała FMF Youth Orchestra, czyli zespół powołany do życia w 2014 roku
i skupiający najzdolniejszych uczniów i absolwentów krakowskich szkół muzycznych.
W tym roku do składu orkiestry dołączyli także młodzi muzycy z Teneryfy, gdzie co roku odbywa się Międzynarodowy Festiwal Muzyki Filmowej FIMUCITÉ pod dyrekcją przyjaciela i Ambasadora FMF Diego Navarro.
W tym roku najmłodsi wykonawcy wzięli na warsztat ścieżki dźwiękowe skomponowane do filmów opowiadających o potworach i monstrach. W projekcie zatytułowanym "Monster Movie Music Madness" znalazły się trzy historie o King Kongu (z muzyką Maxa Steinera, Johna Barry’ego i Jamesa Newtona Howarda) i dwie o Frankensteinie (partytury Bernharda Kauna i Patricka Doyle’a). Zabrzmiał Obcy w oprawach dźwiękowych Jerry’ego Goldsmitha i Jamesa Hornera, Gremliny rozrabiają Jerry’ego Goldsmitha, a także Szczęki oraz Park Jurajski Johna Williamsa. Wszystko wykonane z charyzmą, pasją i ogniem wbijającym publiczność w fotele.




FOTO: Krzysztof Leszczyński /FAN FM/

Finał 11. FMF należał z kolei do Jamesa Bonda. Przeszło dziesięć tysięcy widzów zgromadzonych w TAURON Arenie Kraków obejrzało symultaniczny pokaz filmu Martina Campbella Casino Royale z muzyką Davida Arnolda wykonywaną na żywo.
Gościem specjalnym był sam kompozytor, który nie tylko przywitał publiczność ze sceny, ale także wykonał partię gitary elektrycznej na finał koncertu, w czasie napisów końcowych. Za kulisami wyznał, że oprócz instrumentu przywiózł do Krakowa także specjalny smoking, który kupił z okazji premiery jednego z filmów o agencie Jej Królewskiej Mości.
Gavin Greenaway poprowadził Sinfoniettę Cracovię podczas pokazu. Casino Royale Live in Concert został zorganizowany we współpracy z EDN Productions oraz Metro-Goldwyn-Mayer Studios. Publiczność pożegnała Davida Arnolda, Gavina Greenaway’a i muzyków Sinfonietty Cracovii owacjami na stojąco trwającymi ponad 6 minut.




FOTO: Krzysztof Leszczyński /FAN FM/


W fotoreportażu z 11. Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie wykorzystano materiały organizatora - Krakowskiego Biura Festiwalowego.
FOTO: Wojciech Wandzel /KBF/, Robert Słuszniak /KBF/ oraz Alicja Wróblewska /BlackShadow Studio/
.


  Hosted by STREFA.INTERIA.PL     Subskrypcja | Redakcja FAN FM | Napisz